Köpvillkor

Priser och produkter

Priserna är i svenska kronor inklusive moms.

Alla beställningar är välkomna och det finns inget minsta orderbelopp.

Det är ibland svårt att återge en produkt på korrekt sätt med enbart en bild. Vi gör vårt bästa för att du ska få en så rättvis bild som möjligt, men inställningar i din dator kan göra att färgen blir annorlunda och vi reserverar oss för färgavvikelser.

Många av våra produkter är i slitet utförande och är avsiktligt tillverkade med avvikelser och patina för en gammaldags stil. Speciellt gäller detta zink, fattigmanssilver, glas och krukor. Vi tar inte emot reklamationer på sådana avvikelser.

Om du beställer en vara där det står ”FÖRBOKA” innebär det att varan inte finns i lager. Oftast går vi ut med förbokningar via Instagram och Facebook och där uppdaterar vi med mer information om ev. leveranstider.

Om du vill FÖRBOKA en vara lägger du en order precis som vanligt. Väljer du kortbetalning via Klarna dras pengar direkt, väljer du Faktura via Klarna kommer den att aktiveras först när du får varan levererad och du ligger därmed inte ute med några pengar.

OBS vid förbokning: En vara som förbokas är inte garanterad leverans. Skulle det blir problem med tillverkning m.m kan vi åberopa Force Majeure.

Alvas Hus fysiska butik och nätbutiken kan ha olika priser och kampanjer. Vi ser butikerna som två separata.

Vi gör vårt bästa för att butiken ständigt ska vara uppdaterad. Dock reserverar vi oss vid att vissa varor kan ta slut då samma lagersaldo även gäller för Alvas Hus fysiska butik. Vi kontaktar dig om detta skulle uppstå / alternativt stryker varan på din order.

Alvas Hus har rätt att ändra priser och frakter som är uppenbart felaktiga utan förhandsinformation.

Observera att en lagd order ej kan avbokas innan leverans.

Kunduppgifter

Vid första köptillfället ber vi dig fylla i dina kunduppgifter. Dessa måste du fylla i för att vi ska kunna hantera dina beställningar på bästa möjliga sätt.

De personuppgifter du lämnar vid beställning behandlas konfidentiellt och lämnas aldrig ut till tredje part utan ditt medgivande. Du har alltid rätt att ta del av dina registrerade uppgifter och vill du ta bort uppgifterna hos oss så ordnar vi det. Personuppgiftslagen hittar du på http://www.pul.nu.

Det är viktigt att du anger rätt e-mailadress då orderbekräftelsen skickas dit. Om du behöver ändra dina kunduppgifter kan du kontakta oss på mail: info@alvashus.se

Har du inte fått någon orderbekräftelse kan du kontakta oss via mail.

Frakter

Om du handlar under 1000:- betalar du en frakt på 59:-

En order över 1000:- skickas FRAKTFRITT!

Kläder, smycken, sjalar och presentkort skickas FRAKTFRITT!

Presentkort gäller 1 år från utfärdandet!

Leverans

Din beställning skickas alltid med posten och tar mellan 1 – 4 arbetsdagar innan den är levererad. Detta gäller inte om du har beställt en vara som inte finns i lager och som är en beställningsvara.

Vi gör vårt bästa för att butiken ständigt ska vara uppdaterad. Dock reserverar vi oss vid att vissa varor kan ta slut då samma lagersaldo även gäller för Alvas Hus fysiska butik. Vi kontaktar dig om detta skulle uppstå / alternativt stryker varan på din order.

Betalning

Du väljer betalningssätt när du befinner dig i Kassan. Du kan välja mellan följande alternativ:

Kortbetalning

Vi accepterar de vanligaste betalkorten Visa och Mastercard. Kortbetalningen sker via Klarna Checkout som har en säker uppkoppling med SSL-kryptering.

Faktura 14 dagar

När du väljer att betala mot faktura är det vår samarbetspartner Klarna AB som sköter förfarandet. Klarna AB gör en kreditkontroll och är betalningsmottagare. En förutsättning för privatpersoner som handlar mot faktura är att man är folkbokförd i Sverige och är över 18 år gammal. Du måste dessutom godkännas i den kreditkontroll som görs av Klarna AB. Den adress som anges i beställningen måste stämma överens med den adress som är registrerad i folkbokföringsregistret.

En förutsättning för juridiska personer/företag att handla mot faktura är att bolaget är registrerat hos PRV samt godkänns av kreditkontrollen som görs av Klarna AB. Den adress som anges i beställningen måste stämma överens med den adress som är registrerad hos PRV.

Betalningsvillkoret är 14 dagar netto. I paketet finns en bifogad faktura där du betalar till Klarna AB. När du lägger din beställning förpliktar du dig att betala enligt gällande fakturabestämmelser. Det är också Klarna som sköter påminnelser m.m. Observera att Alvas Hus inte får ta del av alla dina uppgifter pga Personuppgiftslagen.

Om du ångrar ditt köp eller vill reklamera en vara kontaktar du Klarna för att flytta fram din faktura alternativt pausa den. Detta för att du ska slippa påminnelseavgift m.m. Ändring av beloppet på fakturan kan endast göras i samråd med Alvas Hus.

Dela upp betalningen

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning.

Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande beloppet. Du kan ha upp till 50,000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas tjänst Klarna konto sammanställs på en kontofaktura månatligen.
Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. I kassan väljer du betalningsalternativet ”Jag vill dela upp betalningen”. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.

Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.

Läs mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf.

Ångerrätt/Retur

Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. Enligt den lagen gäller också att varan skall återlämnas i väsentligt oförändrat skick. Du har alltid rätt att undersöka/prova produkten men var försiktig. Alvas Hus har rätt att debitera en värdeminskning av produkten om det visar sig att produkten är utsatt för onormalt slitage vid undersökning (tex sminkfläckar på kläder).

Tänk på att ångerrätten inte gäller för produkter som tillverkas med personlig prägel eller produkter där hygien tillämpas (örhängen, håraccessoarer, underkläder). Du står själv för frakten tillbaka till oss och står även för transportrisken gentemot posten. Paket som skickas med annan fraktfirma än Posten hämtas ej ut hos ombud.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ber vid dig att läsa du instruktionerna som finns under fliken *RETUR*

I en del av vårt miljötänk har vi valt att inte skicka med denna information i din order då det uppgår till ca 20000 st A4-papper/år.

Ett paket som inte hämtas ut på posten omfattas inte av ångerrätten så tänk på att alltid hämta ut ditt paket. Därefter går det bra att returnera.

På Konsumentverkets hemsida finns en ångerblankett som man kan använda vid retur:
http://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf

Om vi inte kan komma överens vid vad som gäller vid ångerrätt hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras rekommendationer.

Ej uthämtat paket

Om du av någon anledning inte hämtar ut den order du har beställt kommer vi att debitera dig 400:- för att täcka våra omkostnader. Vid utlandsbeställningar debiteras den faktiska frakten tur och retur!

Vi lägger ner mycket tid och omsorg på att packa och skicka paket och en order som inte blir uthämtad är mycket tråkigt för både dig och oss!
Obetalda fakturor går vidare till Inkasso.

OBS! Ett paket som går tillbaka till oss outlöst behandlas inte som en retur. Paketet ligger oöppnat i förvar hos oss tills du hör av dig. Observera att inga pengar går i retur eller att fakturan krediteras förrän du hör av dig till oss!

Reklamation

Reklamation av felaktig eller defekt vara ska ske så fort felet upptäcks (inom en vecka efter att du mottagit din vara). Kontakta ALLTID oss vi reklamation. Skicka inte tillbaka en defekt vara utan att kontakta oss. Skickar du ändå en vara tillbaka utan att kontakta oss först kan vi inte ersätta dig för frakten.

Vid en godkänd reklamation kommer du att få en betald returfraktsedel som används för att returnera den defekta varan till oss.

Om du redan vid uthämtning av paketet märker att emballaget är trasigt ska du öppna paketet och kontrollera varan. Är varan trasig reklamerar du direkt till ditt postombud. Vi ersätter varan med en likvärdig eller så får du pengarna tillbaka.

Pengar i retur sker inom 30 dagar.

Om vi inte kan komma överens vid en reklamation hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras rekommendationer.

Miljön

Vår verksamhet påverkar miljön genom de transporter som genomförs. Vi försöker tänka miljövänligt när vi bedriver vår verksamhet och därför samarbetar vi med våra butiksgrannar i Karlskrona. Ca 95% av alla kartonger och emballage som vi får våra varor i från leverantören återvinner vi genom att skicka varor i dessa till kund. Detta innebär att du som kund inte får nya kartonger med din leverans samt att emballaget/utfyllnaden i största möjliga mån är återanvänt!

Force Majeure

Vid händelse av krig, naturkatastrof, myndighets beslut, uteblivna eller försenade leveranser från leverantörer och underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelse för Alvas Hus sida, som gör att Alvas Hus ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Alvas Hus befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.