Snabb, lätt information vid retur:
Packa – Skicka tillbaka – Pausa fakturan – Avvakta ersättning
OBS! Du kan inte lämna retur av weborder i vår fysiska butik.
Tänk på miljön
Alla transporter vi gör påverkar vår miljö. Tänk igenom hur du handlar när du handlar online, hur du använder emballage och varför du returnerar. Vid missbruk av order/retur kan ditt konto leda till spärr som innebär att du inte längre kan handla i vår nätbutik.
Tillsammans kan vi minska klimat- och miljöpåverkan genom att minska på returer. Handla bara om du verkligen vill köpa produkten! Prova produkten ordentligt och tänk efter innan du returnerar eller beställer online.
Vi gör allt vi kan för att vår verksamhet ska vara så miljövänlig som möjligt. Därför är b l a våra packpåsar klimatkompenserade.
Detaljerad information nedan:
När du handlar i vår nätbutik har du alltid full ångerrätt i 14 dagar efter att paketet kommit till ditt postombud. För att ångerrätten ska gälla måste varan vara i väsentligt oförändrat skick och ha originaletiketter kvar. Eventuella förpackningar ska även skickas tillbaka.
Kontakta oss via mail info@alvashus.se för att meddela din ångerrätt. Du får inget svar på mail utan följer instruktionerna på denna sidan vid retur.
Det är du som kund som ansvarar för att returen kommer tillbaka till oss. Vi rekommenderar därför att du skickar spårbart.
Varan måste levereras direkt till företagsadressen eftersom vi inte har möjlighet att hämta paket hos ombud (många använder Postnords tjänst ”Skicka hem”).
Paket som kommer till ombud går i retur till dig efter liggetiden har gått ut.
OBS! Du kan INTE lämna retur av weborder i vår fysiska butik.
Vi löser inte ut brev/paket som skickas mot postförskott/efterkrav eller paket som skickas med annan speditör än Postnord. Skickar du ändå med annan speditör är det viktigt att paketet blir utlämnat i butik och inte kommer till ombud.
Är varan skadad eller kommer bort i posthanteringen kan vi dessvärre inte ersätta dig för varan och du får själv reklamera till posten (detta är speciellt viktigt att tänka på om du inte skickar spårbart eller endast använder frimärke).
När din retur mottagits justerar vi din faktura eller krediterar ditt betalkort som användes vid beställningen. Returfrakten ersätts inte.
Tänk på att det kan ta lite tid innan din retur hanteras så pausa din faktura hos Klarna i väntan på returhanteringen.
Om du har handlat med en rabattkod med vissa villkor kan din order ändras om du returnerar en del av din order. Tex om du handlat för ”Tag 3, betala för 2”. Returnerar du en vara gäller inte längre erbjudandet och fullpris debiteras.
OBSERVERA:
Enligt konsumentköplagen behandlas din retur inom 30 dagar. Du får besked när
returen är slutbehandlad och du kan själv följa ditt paket på postnord.se med hjälp av ditt kollinummer.
VI KAN ALLTSÅ INTE GE BESKED OM NÄR DIN RETUR HAR KOMMIT TILL BUTIKEN ELLER UNDER TIDEN DU VÄNTAR PÅ HANTERING.
Det är viktigt att du pausar fakturan via Klarna så att du slipper få påminnelse/inkasso. Detta gör du enklast på klarna.se eller i Klarnas app.
Vill du byta till en annan vara ber vi dig lägga en ny beställning i nätbutiken.
Hela beloppet för din förra beställning betalas tillbaka till dig när vi fått varan i retur (inkl. frakt om du endast beställt en vara).
På Konsumentverkets hemsida hittar du en ångerblankett som du kan använda (detta är inte nödvändigt)
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Ångerrätten gäller inte:
- Om du har använt varan och den pga sitt skick inte kan återlämnas (detta är speciellt viktigt om du har provat kläder).
Sminkfläckar eller stark parfymdoft i kläderna gör att returen inte kan godkännas eller att vi beslutar om en värdeminskning av varan. - Om etiketten saknas på klädesplagg.
- På örhängen och håraccessoarer (av hygieniska skäl), ätbara varor eller beställningsvaror som tillverkas med personlig prägel.
- På underkläder.
- Om du handlar som företag.
- Om du inte löser ut ditt paket på posten eller inte betalar returporto. En avgift på 400:- tas ut om paketet går i retur till oss utan porto eller som outlöst.
- Om du returnerar efter 14 dagar enligt lag.
- Om du skickar tillbaka till avsändaren utan att betala porto/otillräcklig frankering.
Glöm inte ange avsändare!
Använd denna returadress:
Alvas Hus
Hantverkaregatan 9
371 35 Karlskrona
Mail: info@alvashus.se